2009-11-04
 22:34:32

Vaccinera sig?

Jag tror inte att jag kommer att vaccinera oss.
Man vet ju inte biverkningarna på vaccinet men och andra sidan hur farlig är svininfluensan igentligen?!

Jag hittade detta på msn´s hemsida. Om det kan va till någons hjälp.
Man blir ju sjukt kluven av detta. 



Läkare: Vaccinera dig!

Ska man vaccinera sig mot svininfluensan eller inte? Vad gäller för gravida och barn? Expert ger svar.

Sören Andersson är överläkare och chef för avdelningen för virologi på Smittskyddsinstitutet. I en chatt tidigare på FamiljeLiv.se svarade han på frågor om den nya influensan.

Hej måste man vaccinera sig mot svininfluensa? Kan man inte vaccinera sig mot vanlig influensa istället? /Joanna102

Det är den nya influensan ("svininfluensa") som är mest akut att vaccinera sig mot. Det vanliga influensavaccinet ger inte lika bra skyddseffekt om nya influensa. /Sören Andersson

Vad händer om svininfluensan kommer tillbaka nästa vinter, och kanske flera år i rad? Ska hela befolkningen massvaccineras varje år då, för skyddet räcker väl bara i ett år? /Delfi

Om viruset inte förändras så mycket kvarstår säkert skyddseffekten i flera år. Det viktigaste är om viruset förändras så att vaccinet inte längre ger skydd, då krävs ny vaccination. Vi följer virusens utseende kontinuerligt för att se om några viktiga förändringar har skett (stabilt än så länge). /Sören Andersson

Hur stor är risken för biverkningar? Vilka biverkningar har upptäckts? Och hur bedöms risken med kvicksilver i vaccinet? /cicci2

Det är fr a lokala biverkgningar som förekommer, dvs svullnad och ömhet vid injektionsstället. En del kan få lite feber och känna sig sjuka någon dag, men det går då över snabbt. Kvicksilverhalten är mycket låg, klart under de gränsvärden som är satta. Kvicksilverföreningar har använts i vacciner sedan 1950-talet och flera större undersökningar har visat att det inte är behäftat med risker. Man får ofta i sig betydligt mer kvicksilver om man äter fisk (tyvärr). /Sören Andersson

Mycket info florerar om vaccinet, som ju inte är testat på gravida och småbarn. Det som skrämmer mig är att man sprutar in en otäck mix av ethyl-Hg (inte metyl-Hg, som i fisk), RNA/DNA från olika arter, skvalen m m Att vaccinet inte är testat och att man inte vet långtidsresultaten får mig automatiskt att tänka på Neurosedyn-barnen. Ingen trodde att Neurosedyn skulle kunna ge skador heller, det uppdagades ganska lång tid efter användning. Tänk om vaccin-mixen ger långtidspåverkande skador hos det ofödda barnet. Hur ska jag göra, vaccinera mig (och fostret) eller inte? /Rufons

Vaccinet är testat i rätt stor omfattning sedan flera år tillbaka. Det som är nytt är den specifika proteinsekvens som är typisk för detta virus. Men det finns inget som talar för att just den förändringen skulle medföra några ökade risker. I övrigt är detta ingen helt ny produkt, då skulle det vara mycket svårare (för att inte säga omöjligt) att införa den på så kort tid. /Sören Andersson

Stämmer det att vaccinet ska ges i 2 omgångar med 3 veckors mellanrum? Om det är så, är det biverkning att vänta från båda vaccinationstillfällen? /jpdacapo

Ja, det ska ges med minst 3 veckors intervall. Man kan få (främst lokala) biverknignar båda gångerna. /Sören Andersson

Jag tyckte precis de sa på nyheterna (P4) att det räckte med en dos? /Ellien

Det finns preliminära studier som talar för det, men resultaten är så pass begränsade att Socialstyrelsen ännu inte velat ändra på våra rekommendationer att ge två doser. Vi inväntar ytterligare information så får vi se om rekommendationerna behöver ändras. /Sören Andersson

Hejsan ja har en son på 5 år.har nu fått en tid för vaccination på torsdag men lillen e lite snuvig,ska ja gå dit me han eller vänta tills han e lite friskare?eller ska ja inte gå överhuvudtaget? /singel pappa83

Det går bra att vaccinera trots snuva. Om han inte är väldigt dålig tycker jag att det är bättre att passa på att vaccinera sig. /Sören Andersson

Hej! Om man haft svininfluensan, får man bättre immunförsvar mot framtida influensor och pandemier då? /PrettyinPink

Ja, i alla fall mot de virus som liknar den influensastam som ger "svininfluensan". De virus som är väldigt annorlunda kan man inte räkna med skyddseffekt emot. /Sören Andersson

Hur gör de barn som har äggallergi med vaccinationen? /Yosa

Vid svår äggallergi kan man inte vaccinera. I övrig bör man rådgöra med den läkare som normalt har hand om allergin (eller i annat fall med personalen som vaccinerar). /Sören Andersson

Jag vill passa på att tacka för att du tar dig tid att svara på alla våra frågor. Äntligen någon som kan ge oss svar :) /Madelene81

Tack själv! Det är en viktig uppgift för oss som arbetar med att försöka förhindra stor spridninga av denna influnensa att få ut så korrekt och bra information som möjligt (och begriplig...). /Sören Andersson

Jag vet inte om det gjorde mig klokare : s
Men det kanske hjälpte någon av er.

Är det någon av er som ska eller har vaccinerat sig?
Berätta gärna varför i så fall och om hur ni ser på det.

TJING!


kickan34

jag ska.



just nu har jag vanlig influensa. o hur kommer jag må om jag får svininfluensa istället?! Mycket värre antagligen.. :S



Hellre vaccin än att må superskit i några veckor. jag har ett jobb jag gillar. Jag vill inte dö. än.. :O



PUBLICERAT: 2009-11-04, 23:40:08 | URL: http://kickan34.blogg.se/
Lina

Jag kommer utan tvekan att vaccinera mig!

Känns som själva sjukdommer är så sjukt mycket värre än eventuella biverkningar och framförallt så vill man ju hindra smittspridning!

Är ju tillome gratis så finns ju inget att förlora;)

Jag ska iaf försöka vaccinera mig nästa vecka:)

kram



PUBLICERAT: 2009-11-05, 01:09:37 | URL: http://metrobloggen.se/linab
Anonym

Barnläkare rekomenderar att vaccinera sig,så jag tycker ni ska det.Man kan få lite biverkningar av sprutan MEN biverkningarna om man får nya influensan är mycket värre så om man kan ska man ta den.


Irene - mamma till 2

Jag har gjort det :-)



PUBLICERAT: 2009-11-05, 12:51:22 | URL: http://ieen.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: